April 01, 2012

Lagi ahli baru di Azra Fesyen

Assalamualaikum n salam syng buat semua pembaca blog madam.Moga semua sihat sejahtera hendaknya.Amin.Untuk N3 kali ini madam nak berkongsi cerita hal kedai madam.Insyaallah,keluaran akan dtg madam akan berkongsi ilmu tentang jahitan or buat pola dgn pembaca kesayangan madam.Moga madam di beri kelapangan masa utk berkongsi ilmu dgn semua.Amin.Mmmmm...ok lah!jom la kita terus lihat gambar yg madam telah sediakan...jom jom jommmmm





Hah!ini lah dia ahli baru yg madam maksudkan tu. Mesin jahit tepi!Sebenarnya di Azra Fesyen memang dah ada mesin jahit tepi yg high speed tp saja madam beli yg ini sbb senang bila ada jahitan or pelangan yg nak jahit tepi guna benang berwarna jadi tak perlu lah madam kacau benang jahit tepi yg warna putih tu.


Madam nak cerita sikit tentang meja yg madam letakkan mesin jahit tepi ni.Sebenarnya meja ni dh tua tapi masih berkhidmat dgn baik n cemerlang!Madam syng meja ni.Masa mula2 madam memiliki mesin jahit tepi
(jenis portable jugak bukan yg ini ya) meja ini lah menjadi tempat meletak mesin jahit tepi tu.setelah madam buka kedai dan beli mesin jahit tepi highspeed,mesin jahit tepi yg lama tu madam jual kpd seorang kawan....
*madam menyesal jual mesin jahit tepi tu....banyak perkongsian yg telah kami lalui bersama ketika madam merangkak2 dlm bidang ini...tapi madam sangat kejam sbb melepaskannya pd org lain setelah memiliki mesin jahit tepi yg lebih "gah" dari nya...maafkan diri ini dan diri ini sangat menyesal!"...Insyaallah,madam takkan jual mana2 mesin yg ada bersama madam sekarang....*Dan madam sangat tak menjangka meja ni akan mengulangi tugasan lamanya.Selepas madam jual mesin jahit tepi yg lama tu,meja ni jadi meja gosok! Jika meja ni boleh berkata2 pasti dia akan berkata"oh aku kembali ke tugas lama ku!"....madam syng meja ni.Moga meja ni terus setia bersama kerjaya madam selamanya!...



Ini lah rupanya dari dekat.Ini bahagian tension benang.Mesin ini juga boleh di gunakan utk jahit tepi seperti tepi tudung yg halus tu.Kiranya mesin ni 2 dalam 1.Harap madam boleh serasi bersama dgn mesin jahit tepi yg baru ini.Insyaallah.




Sekarang mesin jahit tepi tu dah ada dlm barisan mesin-mesin yg lain.

Dengan kehadiran mesin jahit tepi tu,madam telah membuat sedikit pengubahsuaian susun atur
barang-barang dalam kedai madam.Setelah puas mencari lokasi yg sesuai utk meletak mesin jahit tepi ni akhirnya di sini la tempatnya.

hah!nak kongsi cerita pasal meja gosok tu pulak.

Sebelum ni,madam guna meja yg letak mesin jahit tepi tu sebagai meja mengosok tapi setelah puas memikirkan lokasi sesuai utk mesin jahit tepi tu madam terpaksa guna meja gosok tu sebagai meja letak mesin jahit tepi.Lepas tu,madam pening pulak meja gosok tak ada.Akhirnya madam guna meja yg madam beli utk student guna potong kain sebagai meja gosok,ianya lebih selesa sbb besar!Madam akan beli lagi meja memotong utk student .


Jeng jeng jeng.....ini ialah lokasi berkerja madam.Jika tak memotong or mengajar,madam akan duduk menjahit di sini.Ini lah ruangan madam merempit!hehehehe.....


Di mesin jahit madam ni memang dh tersedia semua keperluan ketika menjahit. Pembaris,tali tape,gunting kecil,mangkuk peniti,pembuka benang,kapur dan pin besar.

Ini pulak meja bulat yg madam letak di sebelah mesin jahit madam.Kiranya seperti lebih ruang peribadi.Di atas meja ni madam letak hand bag,chop,botol kecil tu gula2(ambil jika perlu jer),yg warna biru tu tempat letak handphone madam dan yg istimewa ialah tempat gunting madam.

Ini lah hero2 penting di Azra Fesyen.Gunting-gunting ni kegunaan khas madam sahaja!Sbb tu tempatnya agak istemewa!kat dlm bekas tu madam dh siap lapik dgn span agar hujung gunting kesayangan madam tak rosak!"mereka" kelihatan hensem berada dalam bekas tu....hehehehe

Mmmm....yang ini pun istimewa.Madam letak jambangan bunga ini di mesin jahit madam.Madam guna bekas tempat benang jahit tepi sebagai tempat letak(vase) jambangan bunga ni...
Tentu pembaca blog madam nak tahu kan siapa gerangan yg telah memberi hadiah jambangan bunga ni!...

Mmmm...jangan buat andaian yg bukan2 ya!...sebenarnya jambangan bunga ini telah di hadiahkan oleh bekas student madam dan yang madam rasa bahagia lagi sbb jambangan bunga ni di buat sendiri oleh student madam tu khas utk madam .Jadi sebagai menghargai pemberiannya(madam memang jenis yg sangat menghargai pemberian org walau nilainya murah pd rm tapi pd madam besar nilainya)..madam bungkus jambangan bunga tu dgn plastik agar tak cepat buruk dan letak depan mesin jahit madam.Terima kasih Diana.

Yang ni apa cerita????...Saja madam nk masukkan gambar ni.Ini antara sebahagian barangan segera yg madam sediakan utk di jual.Benda ni ialah span bahu yg telah madam siapkan dlm pelbagai warna.Jadi jika ada pelangan yg nak cepat or kain perca tak cukup utk bungkus span boleh pilih jer warna yg di perlukan dan pasangkan di baju.kekadang ada juga org yg nk ganti span sbb span yg lama dh rosak jd mereka bawa bajunya ke kedai madam n pilih warna lepas tu madam akan jahitkan span tu ke baju mereka.Kan itu memudahkan pelanggan!

Nampaknya kita dah sampai di penghujung perjumpan kita.Seperti biasa madam akhiri dgn salam syng n salam 1 Malaysia!Senyum selalu....daaaaaaaaa..
Hingga jumpa lagi ya!Bye!

1 comment:

  1. assalamualaikum madam :)

    pertama kali baca blog madam saya dah tertarik, wpon saya ni lelaki, tetapi menjahit dah jadi kerja kedua saya selepas kerja hakiki di pejabat. Disebabkan mempunyai adik perempuan yang lebih dari adik lelaki dan juga sebagai anak sulung yg sangat mementingkan nilai kekeluargaan, jadi saya kuatkan semangat untuk belajar menjahit, jadi dapatlah mengurangkan jumlah rm dlm membeli baju siap utk mak dan adik2...skrg ni waktu rehat je sure akan jengah blog madam untuk dalami ilmu menjahit2 ni..alhamdulillah kawan2 sepejabat pon menyokong dan sanggup nak hantar kain kepada saya untuk saya terus belajar menjahit..jadi dengan adanya blog madam ni, sedikit sebanyak dapatlah saya menambah ilmu lagi..

    Saya doakan semoga madam akan terus sukses, bahagia dunia dan akhirat..dan jutaan terima kasih atas ilmu yang madam sanggup bagi secara percuma ini. Hanya Allah dapat membalas kebaikan madam :)

    Terima kasih madam :)

    ReplyDelete