April 11, 2012

JADILAH INSAN YANG CEKAL MENGHADAPI UJIAN HIDUP

JADILAH INSAN YANG CEKAL MENGHADAPI UJIAN HIDUP

Semalam kita dikejutkan dengan amaran bencana Tsunami. Bencana Alam. dan pelbagai lagi ujian, dugaan dan cabaran besar menanti kita di hadapan.

Namun walau apapun. Bagi orang yang cekal menghadapi ujian. 2 perkara yang perlu dilakukan dan dimiliki oleh setiap muslim:

Pertama: membina kekuatan rohani melalui solat.

Kedua: Memiliki pengetahuan mengenai Rahsia Ujian.

Ketika bersolat, kita menghadap Allah. Kita memulakan solat dgn. membesarkan Allah. Memuji Allah. Berdailog dgn. Allah. Merayu, memohon dan berserah kepada Nya. Maka sudah semestinya salah satu hasil solat adalah 'Terbinanya keyakinan yg. sangat kuat dlm hati seorang hamba 'Allah adalah Maha Segalanya'.

Dengan keyakinan inilah kita bergantung padanya dalam apa keadaan, bala bencana dan kesusahan apa jua. Dia yang berkuasa ke atas segalanya.

Apabila kita ditimpa kesusahan, bencana, ramai di antara kita menjadi amat dukacita. Sedih. Marah. Ini berlaku kerana tiada keyakinan pada kekuasaan Ilahi dan kurangnya pengetahuan mengenai rahsia ujian itu, yg. Disangkakan ujian itu buruk. Kesusahan yg. merugikan. Membalakan. Tanpa memikirkan kebaikan dan keuntungan di sebalik ujian itu.

Semakin tinggi pengetahuan seseorang tentang rahsia ujian. Maka semakin berjayalah dia menjadi insan yg. tenang, bijak dan cekal menghadapi ujian, bencana, kepayahan dan kemudaratan.

Allah tidak hanya memberikan kesenangan hidup kepada manusia . Tetapi turut menguji mereka dgn. kesusahan. 'Sesungguhnya kami mencipta manusia dalam susah payah' (surah Al Balad : 4)

Rahsia Ujian Hidup. Ketahuilah bahawa masalah adalah Tanda Kehidupan. Semakin banyak masalah, semakin Hiduplah diri anda. Ujian melahirkan manusia yg. cekal dan tabah. Menghasilkan kreativiti. Dinamik. Memperkayakan pengalaman hidup. Menyedari Makna Kehidupan. Wujud Kekebalan diri. Itulah Rahmat di sebalik setiap kesusahan dan penderitaan. Untuk lulus ujian Allah ini. Hadapilah ia dengan penuh kecekalan dan Kebijaksanaan.

No comments:

Post a Comment