September 24, 2012

KOD JARUM MESIN JAHIT

Assalamualaikum buat pembaca yg beragama Islam,dan salam sejahtera utk yang bukan beragama Islam.Salam sayang dari madam utk semua pembaca blog madam.N3 kali ini madam ingin berkongsi pengetahuan tentang jarum....Jarum?Hello adik manis n abg hensem(psss...sekarang abg hensem pun ada jd tukang jahit tau,dulu depa dok jadi tukang yg kerja kasaq2 tapi la ni depa pun pandai nak jaga tangan jgn kasaq!)hehehe....sesekali madam nak gak gurau manja dengan pembaca blog madam ni...ok kan?mmmm jom la kita mulakan inti pati N3 kali ni...jom jom jommmmmm...
Opppppssssss...hehehe madam rasa baik madam gi ambil gambar mesin2 dan jarum2 dulu.Baru la syok madam nak membebel...Jap ya!....lalalalala...Hah!dah selesai ambil gambar mesin n jarum.Jap lagi...tunggu upload gambar lak...eeee...slow betul!
Sebelum tu,madam nak bg tau hal jarum.Kekadang hanya sebabkan jarum,kita bermasaalah hendak menjahit.Mungkin kita salah pasang jarum di mesin,mungkin kita guna nombor yg tak sesuai dgn jenis kain yang hendak di jahit atau kita salah terbeli jarum yg bukan utk mesin kita.Soooo adik manis dan hensem,hari ni mari kita berkenalan dgn jenis2 jarum mesin kita ya.Di bawah ni madam telah senaraikan kod jarum tapi bukan jenis jenama ya.Hal jenama ikut la kemampuan kalian semua...madam tak marah...sbb madam suka senyum dari marah tau! Jarum mesin di beri kod kerana mesin datang dlm pelbagai jenis.So guna jarum mengikut kesesuaian yg telah di sesuaikan dgn jenis2 mesin.

KOD JARUM MESIN.
    

    KOD       MESIN YG SESUAI
 
1* HA        -untuk mesin jahit biasa(kepala hitam or portable)
                              Seperti Singer,Brother dan yang lain2.
2* DB        -untuk mesin industri highspeed yang jahit lurus.
                              Seperti mesin jahit Brother,Juki,Jelita .
3* DP        -untuk mesin industri Singer yang boleh jahit lurus dan
                    sulam.
4* DC       - mesin jahit tepi industri.
                    Seperti Singer,Brother,Juki dan lain2.
5* Bagi pengguna mesin portable hanya perlu memastikan 2
      pekara-:
a-: Kod jarum mesti HA
b-:Saiz jarum mesti ikut kesesuaian kain yang hendak di jahit.

Di sini madam kongsikan no jarum dan kesesuaian kain yang 
hendak di jahit.

# no 9 = untuk kain nipis/halus
# no 11= untuk kain licin/sutera
# no 13&14 = untuk kain biasa /cotton
# no 16  = untuk kain sederhana tebal/ langsir
# no 18 = untuk kain tebal/ jeans dan lain2
# jarum emas=untuk kain lycra/jersey

Setelah kita mengetahui tentang kod jarum dan mesin yg bersesuaian.Mari madam kenalkan jenis2 mesin...ini adalah sebahagian yang terdapat di kedai madam ya.
 


















                               



 Ini ialah mesin jahit biasa atau mesin kepala hitam.Ada juga yang memanggilnya mesin kayuh!Itu dulu,sekarang mesin ni telah di modenkan dengan penggunaan motor.So,kod jarum untuk mesin ini ialah HA dan no jarum bergantung pada apa jenis kain yg kalian nak jahit.







Disini,madam sertakan gambar motor untuk mesin kepala hitam ni.Begini lah kedudukan motor mesin tu.Cara memasangnya sangat mudah.








Ini ialah pedal/penekan yang membolehkan motor mesin itu berfungsi.Dengan menekan pedal ini,kita boleh menjahit dgn selesa dan tak perlu berkayuh lagi.Bila guna motor ni tali mesin tak di perlukan lagi ya.





               
Ini ialah mesin highspeed yang boleh jahit lurus dan menyulam.Kod jarum untuk mesin ini ialah DP.Kepala bulat utk jarum berkod DP ini agak besar dari jarum berkod DB.So jarum berkod DP tak boleh masuk ke lubang jarum mesin jenis ini.

Gambar sebelah ini pulak ialah gambar mesin highspeed untuk jahit lurus sahaja.









Kod jarum untuk mesin ini ialah DB.So jangan guna jarum berkod DP ya sbb seperti yang telah madam jelaskan di atas,kepala jarum berkod DP tak boleh masuk ke mesin ni.Ada paham ka adik  manis?


Ini pulak ialah mesin jahit jenis portable.Iaitu mesin yang boleh di bawa kemana2 sahaja.










Mesin jahit portable ni mempunyai pelbagai jenis n fungsi.So bila adik manis beli mesin tolong la belajar dan memahami fungsinya dengan jelas.Kod jarum jenis mesin portable ialah HA.Guna no yang bersesuaian dgn jenis kain yg hendak di jahit.


Ini ialah mesin jahit tepi jenis portable.Mesin yang madam tunjuk ni boleh jahit tepi biasa dan jahit tepi halus(yg spt jahit tepi tudung)....mmmm jap ya,(dok fikir) kalau tak silap madam,untuk mesin ni madam guna jarum berkod sama dgn mesin portable yang lain....kot la!hehehe..tetiba blur lak!kuang kuang kuangggg!Sedih!





Ini juga mesin portable .Brand Brother.Kod jarumnya sama dgn mesin portable yang lain ya.











Ini pulak ialah mesin jahit tepi highspeed.







Madam guna mesin jahit tepi highspeed jenama Singer.Untuk mesin jahit tepi kod jarumnya ialah DC.









Hem hem hem.....eeeeeee...
ini ialah ahli baru di AZRA FESYEN..Yang ini mesin jahit portable yang canggih sikit.Sbb ianya boleh menyulam berkomputer,menjahit lurus dan pelbagai jenis corak jahitan termasuk buat lubang butang.Kod jarumnya sama seperti mesin jahit portable yg lain.



 Di bawah ni saja madam sertakan gambar2 jarum.Tak semestinya kalian menggunakan jarum berjenama ini,boleh juga guna apa2 jenama yang kalian suka.




Kod jarum untuk mesin jahit highspeed (industri)












Kod jarum untuk mesin jahit tepi highspeed.


























Jarum ini sesuai untuk mesin jahit kepala hitam dan mesin jahit portable.
















Ini juga antara jenis jarum untuk mesin jahit tepi highspeed tapi kod jarumnya tetap DC ya adik manis!





 
 Yang ini pulak ialah jarum yang madam dapat masa beli mesin jahit Brother yang canggih tu.Madam belum sempat meneroka kedunaanya....sori ya.








Huh!...so setakat ini dulu ya perkongsian kita.Madam minta maaf jika ada salah silap or kurang sana sini....Di sini madam ingin merakamkan terima kasih pada seorg teman FB madam yg baik hati berkongsi info tentang kod jarum bersama madam iaitu Pn.Rosnah Zain.Seperti biasa madam akhiri N3 kali ini dengan salam satu M"sia dan senyum selalu!..Daaaaaaaa!

25 comments:

  1. salam..baru saya tau..skang nisaya pakai je jarum tak ikut jenis kain pon..terima kasih banyak2 4 info..

    ReplyDelete
  2. wksalam Shah...alhamdulillah jika coretan sy ni boleh membantu u dlm bidang jahitan.Terima kasih atas kedatangan Shah ke blog madam.Jemput la dtg la ya.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum madam...
    mesin jahit saya portable brand singer.jahitannya bawahnya terkumpul...mcm mana nal solve masalah ini??

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..

    Terima kasih banyak2 madam azra for sharing this info and other info.
    Semoga Allah mengurniakan madam rezeki dan hidup yang berkat.

    Rina

    ReplyDelete
  5. terima kasih berkongsi ilmu berkenaan kod jarum dan kesesuaiannya.

    ReplyDelete
  6. salam..nak tanya madam kalau jahit kain lycra guna mesin high speed tapi benang dia cepat tertetas kenapa yer?

    ReplyDelete
  7. Assalam...
    madam, berapa harga mesin jahit portable brand singer yang madam pakai tu yer?...saya nak beli mesin jahit untuk tudung....agak2 sesuai x mesin ni digunakan utk jahit tepi tudung yg material nya lycra, chiffon, koshibo, sutera, satin, jersi n cotton....mohon pandangan dan tujuk ajar ya...jazakillah mam. :)

    ReplyDelete
  8. Assalam. Madam, tq atas perkongsian. saya beru first time jahit blouse lycra. Nk tanya kenapa jahitan melompat2 yer? Saya jahit guna mesin brother portable, jarum singer no 11. patutnya guna jarum emas ke?

    ReplyDelete
  9. wah..info yg sangat berguna. tq

    ReplyDelete
  10. terimakasih ye. selama ni MET main hentam aje. patut pun jahitan tak cantik

    ReplyDelete
  11. Salam madam. Madam x minat guna mesin jahit juki ya?

    ReplyDelete
  12. OOOOO....cm tu rupenye...mmmm...nk tnye...klu yg no. 9,11,14 & etch tu untuk jenis kain..klu yg no.90,100,110 tu untk ape plak ye??cnth cm 90/14...yg 90 tu untuk ape???

    ReplyDelete
  13. OOOOO....cm tu rupenye...mmmm...nk tnye...klu yg no. 9,11,14 & etch tu untuk jenis kain..klu yg no.90,100,110 tu untk ape plak ye??cnth cm 90/14...yg 90 tu untuk ape???

    ReplyDelete
  14. Salam Madam. Terima kasih info di atas. Saya dh lebih 5thn xmenjahit. Before jahit baju kurung tradisional aje...nie rasanya dh lupa semuanya..tgh cari pola n teknik2 menjahit n terjumpa blog Madam. Mohon tunjuk ajar ya.

    ReplyDelete
  15. assalamualaikumm..tudiaaa, mcm2 jenis jarum..baru tau..ok, follow entry nih, utk rujukan masa depan..hehehe..tq madam

    ReplyDelete
  16. assalamualaikumm..tudiaaa, mcm2 jenis jarum..baru tau..ok, follow entry nih, utk rujukan masa depan..hehehe..tq madam

    ReplyDelete
  17. Sgt membantu ni...tgh mencari ilmu utk mesin jahit kepala hitam...t.kasih banyak2 utk ilmu nyer..

    ReplyDelete
  18. Sgt membantu ni...tgh mencari ilmu utk mesin jahit kepala hitam...t.kasih banyak2 utk ilmu nyer..

    ReplyDelete
  19. Sy nak jahit kulit...tp nak guna benang yang tebal...jarum saiz berapa yg paling elok...?benang tu macam saiz jahit jeans tu...besar...

    ReplyDelete
  20. Sy nak jahit kulit...tp nak guna benang yang tebal...jarum saiz berapa yg paling elok...?benang tu macam saiz jahit jeans tu...besar...

    ReplyDelete
  21. Sy nak jahit kulit...tp nak guna benang yang tebal...jarum saiz berapa yg paling elok...?benang tu macam saiz jahit jeans tu...besar...

    ReplyDelete
  22. Saya nak Tanya, bagi pemula macam saya ni, mesin yang mana yang elok dipakai ?? Dan saya nak Tanya, mesin kepala hitam yang portable tu sekarang harga dia brapa ya ??? Thank you.

    ReplyDelete
  23. Madam, saya nak sangat tau part yang madam blur tu. Mesin jahit tepi portable guna kod jarum ha ke dc ye madam?
    Suka baca madam kelakar dan menghiburkan

    ReplyDelete
  24. madam.. mase sy beli mesin brother js 1410.. tokey kedai kate xleh jahit tebal2.. kalau guna jarum untuk kain tebal tu boleh la jahit? oh nak cuba.. tq madam

    ReplyDelete