September 29, 2015

CARA MEMBUAT TOPENG JERUBU/ MASK

29/9/15.Bismillah.Assalamualaikum dan salam kasih syng buat semua pengunjung blog madam. Terima kasih berkunjungke blog kesayangan madam ini.Memandangkan negara kita di landa jerubu,so madam kongsikan ilmu membuat topeng/mask utk kegunaan di masa jerubu.Jika kita boleh buat sendiri ianya lebih berjimat sbb boleh tukar2 utk cuci dan simpan bila dh tak musim jerubu. Ianya juga exclusive,kita lain dari org lain. Tak la guna sama je dgn org lain kan! Ok la,jom kita mula kan cara membuat topeng/mask jerubu sendiri.

**Maaf,ukuran mask di bawah ya,baca dulu cara2 membuat dulu nnti sampai la ke ukuran mask ini.**


Yang ini madam buat exclusive utk madam sendiri,so madam sulam di salah satu bahagian depan.Jika kalian nk juga boleh la sulam ya. Potong 4 keping sama saiz.

 Masih lagi part depan ya,di sebelah dlm kain yg part depan tadi madam gosokkn batting gam.Batting di ada gam dan bila di gosok ianya akan melekat terus pd kain.Batting ini menghasilkan rasa gebu n selesa dan tegap bila memakai mask ini.

 Ok,ini ke empat2 keping kain yg dh di potong .Bahagian depan yg telah madam gosokkn batting bergam tadi.Dan lagi 2 kpg biarkan begitu saja tanpa batting bergam.

 Hah!ini lah batting gam tu. Batting ni ada juga yg tak ada gam ya.

 Ok,sekarang madam letakkn berpasangan,depan dan belakang setiap pasang ya.

 Madam cantum depan dengan depan,maksudnya yg part depan kiri n kanan di cantum/jahit.Kemudian jahit tindih dr luar pulak utk memperkemaskan hasil kerja kita ya.


Yang ini part dlm mask. Cantum/jahit sama spt yg depan tadi.Jahit tindih juga ya.


Jagan di lupa pulak letak getah ya! Jahit sebelah luar depan,spt yg madam buat tu ya.

 Setelah itu,kita cantum/jahit depan belakang mask.Dan pastikan jahit dari bahagian dalam ya.Jangan jahit habis keliling pulak ya sbb nanti tak boleh nk di terbalikkan.So tinggalkan ruang dlm seinci di bahagian dagunya ya.

 Tengok tu,madam terbalikkan. Keluarkan bahagian luar semuanya ya.
 Hah! camni la rupanya bila selesai di terbalikkan.Setelah proses menterbalikkan mask selesai,jahit tindih dr depan mask. mula di hujung sebelah bawah(dagu).Bila sampai di part yg kita tak jahit tadi,susupkan ke dalam bagi kemas ya. Dan jahit keliling.Tujuan jahit tindih ini utk memperkemaskan hasil kerja kita dan membentuk cantik mask tu.

 Tadaaaaaa....tu madam dh terbalikkan dan jahit tindih sekeling mask.Kemaskan!

 Ini bahagian dalam mask,maksud madam part ini yang akan di muka bila guna mask ni.Getah tu utk pegang mask masa di pakai ya.

 Hmmmm.....comei tak,mask madam?

 Hasil sulaman yang madam sulam atas mask madam. Exclusive kan! Org lain mana ada mask cam madam ni!Hehehehe....madam ngusik je ya.

                                          Ianya akan melengkung camni ya.




Aaaaaa....dh sampai ke pola mask. Jika taknak mask yg besar, masa potong kain tak perlu basi.Ikut je pola.Jika utk ank2 boleh kecilkan suku inci sekeliling ukuran mask yg madam beri ni ya.Dan tak perlu basi.Pandai2 la adjust saiz yg kalian kehendaki ya.



Ok sayang semua,kita dah sampai ke penghujung perjumpaan. Madam ingin sampaikan hasrat hati madam pd semua pengunjung blog kesayangan madam ini.Andai jika kalian rasa perkongsian ilmu madam memberi manfaat dan membantu kalian,madam berbesar hati jika kalian sudi sedekahkan Al-Fatihah buat madam. Dan yg bukan beragama islam,doakn kesejahteraan madam.Madam dahului dengan terima kasih.Maaf jika ada kekurangan dari madam.

Hingga jumpa lagi di N3 akan datang,seperti biasa......senyum selalu dan salam 1Malaysia!

5 comments:

  1. Terima kasih madam..kongsikan ilmu semoga bisnes madam bertambah maju lg

    ReplyDelete
  2. Saya gun ya pola yg puan post ni. Terima kasih. 😁😀😁

    ReplyDelete
  3. Saya guna ya pola ni..sekarang tengah jerebu..
    Tq ya

    ReplyDelete
  4. Tq puan for sharing. Saya dah Cuba buat td cma blm jahit lg.

    ReplyDelete