May 25, 2012

MADAM AZRA SIDI


Assalamualaikum.Selamat sejahtera dan salam sayang buat semua yg membaca blog madam.Utk N3 kali ini madam nak perkatakan sesuatu tentang kemahiran yang sangat baik dan memberi manfaat.Ada yang datang berjumpa dengan madam dan meminta nasihat serta pandangan madam tentang kemahiran yang bagus utk di pelajari dan bermanfaat di mana2 dan bila2 masa.Sebagai orang yang sememangnya berada dalam bidang kemahiran telah lama madam perhatikan permintaan masyarakat sekeliling dimana-mana pun.Yang sangat banyak permintaan dan tak akan berhenti mendapat permintaan selagi manusia hidup ialah makan dan pakaian.Maksud madam,selagi manusia hidup kita memerlukan makanan dan pakaian.Ada betul tak adik manis?Soooo....bila madam di tanya dan di minta memeberi pendapat tentang kemahiran yang bagus utk di pelajari,madam cadangkan pergi la belajar memasak atau menjahit.Dan di sini,madam nak juga memperkatakan.Anda boleh mempelajari apa saja bidang kemahiran yang anda minat,tak ada salahnya.Tapi jika belajar memasak dan menjahit,di mana jua kita "tercampak" insyaallah ilmu yang kita pelajari boleh di gunakan dan boleh menjadi punca rezeki kita....Madam tau pasti ada yang katakan kalau kita belajar benda lain pun boleh di gunakan sebagai sumber pendapatan....Di sini madam ingin jelaskan kenapa madam lebih tekan kan bidang masakkan dan menjahit.Manusia perlukan makan dan pakai.Semua rumah ada dapur tapi bukan semua orang memasak di rumah mereka,sebab tu kita boleh lihat di mana2 ada gerai makan or restaurant,sama ada yang segera or yang tak berapa nak segera!Sooo...jika anda mempunyai ilmu dan kemahiran memasak di mana saja anda "tercampak" or merantau pasti anda boleh gunakan kemahiran yang telah anda pelajari itu.Anda boleh mulakan perniagaan makanan secara kecil-kecilan or besaran-besaran (jika ada modal besar!).Dan tentang kemahiran jahitan pula,selagi manusia hidup,kita perlukan pakaian.Ini bermakna tukang jahit sangat berperanan dalam kehidupan manusia.Soooo...di mana jua kita "tercampak" or merantau kita boleh gunakan kemahiran yg ada pada kita tu.Sama ada kita menjahit sambilan di rumah or buka perniagaan pakaian.Madam nak bagi contoh.Madam ada kenal beberapa orang Pakistan(pelanggan yang selalu datang ke kedai madam membeli alatan jahitan).Mereka mengambil upah menjahit pakaian ready made.Di sini madam nampak,betapa baguskan kalau kita punya kemahiran yang di mana2 kita boleh gunakan dan menjadi penyelamat pada diri kita.Kepada yang memiliki kemahiran yang lain,bukan tak bagus(tuuuu...ada yang merajuk dgn madam!)sebenarnya apa jua kemahiran yg kita miliki sangat bagus n bergunakan serta sangat berfaedah jika pandai kita menafaatkan dalam kehidupan kita.Hanya bidang masakan dan menjahit ini,permintaannya takkan berhenti selagi manusia hidup.Ada betul ka,adik manis!?hehehehe......

Kepada pembaca blog madam ni,anda tepuk dada dan tanya lah pd diri anda.Kemahiran apa yang bagus utk diri anda!....Jagan anda kata,"i ni tak minat menjahit so i tak boleh belajar menjahit"...ingin madam tegaskan,sebenarnya menjahit adalah perkara yang sangat madam tak suka semasa madam di bangku sekolah dulu.Masa di sekolah dulu,madam dlm aliran S.R.T(sains rumah tangga).Anda bayangkan,utk siapkan sehelai apron yang simple,madam ambil masa 3 thn!!!!!!...guru jahitan madam sangat "bengang" dgn madam sbb masa dlm kelas jahitan madam selalu tak menyertainya.Tapi kalau kelas masakkan madam lah org yang paling menonjol!Dulu,cita2 madam nak jadi chef!madam sangat suka dengan kelas masakkan.Madam ambil kelas masakkan hingga tingkatan 5....tapi kita hanya merancang tapi ALLAH dh aturkan sesuatu yang lebih baik utk madam...Madam berada dlm dunia jahitan semuanya atas tindakkan arwah ayah tercinta madam.Ayah madam telah menghantar madam ke kelas jahitan semasa menunggu keputusan SPM.Kata arwah ayah tercinta pada madam"ayah nak La(nama manja madam dlm keluarga.)pergi cari kemahiran hidup,sebab di mana tercampak masih boleh berdikari"...memang betul apa yg ayah madam katakan....TERIMA KASIH AYAH!kerana tindakkan dia menghantar madam ke kelas jahitan.madam berada di tempat madam hari ini!...dari tidak mencintai bidang ini...madam jadi sangat cinta pada bidang ini...ini yang di katakan "TAK KENAL MAKA TAK CINTA"......

Mmmmm...oppps!madam nak stop ya adik manis semua!Madam nak siap2,jap lagi madam nak mengajar student2 madam yang sentiasa bersemangat ketika berada dlm kelas madam...madam sangat suka dengat semangat student 2 madam ni!....ok,madam macam biasa la.Madam akhiri dgn salam syng,salam 1 M'sia dan senyum selalu ya!Daaaaa...........

4 comments:

  1. salam....
    suka saya baca blok ni...
    byk yg saya dapat pelajari...
    mudah-mudahan madam azra dapat mengupdate wall ini dengan info2 terbaru...
    lebih2 lagi berkenaan tentang jahitan...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.memang impian madam moga blog kesayangan madam ini menjadi bahan rujukkan utk mereka yg sedang menimba ilmu jahitan.Doakan madam sihat n punya kelapangan masa utk berkongsi lebih banyak ilmu di blog ini.Terima kasih atas kesudian semua yg menjenguk blog madam ini.

    ReplyDelete
  3. salam madam..best nye bace cerita madam..huhu..kisah saye lebih kurang sama la..dulu x minat sgt menjahit..tp mak yg suruh jugak..bile da reti menjahit jd syok pulak bile dapat hasilkan baju yg cantik2..tp ilmu saya dalam bidang jahitan ni masih cetek sangat..banyak bende lg nak kne blaja..doakan saya supaya dapat jd tukang jahit yg berjaya :)

    ReplyDelete
  4. Salam syng Ros Pink!...Jika rajin berusha dan tak kenal putus asa n penat,insyaallah Ros boleh berjaya,mungkin lebih dari madam!...Madam doakan moga ros terus berusha dan membuahkan hasil kejayaan!Amin!

    ReplyDelete